Stúpaj jemne a Zlatý úsvit

Autor: Peter Hlavačka | 22.5.2006 o 11:11 | Karma článku: 3,73 | Prečítané:  2735x

V nedeľu večer 21.5. som po náročnom dni relaxoval pri televízii. Je to zábavné, ako s postupujúcim vekom začínam mať niektoré návyky, ktoré mi ako chlapcovi vadili na mojom otcovi. Medzi tieto drobnosti patrí aj rýchle prepínanie medzi programami. V rámci prepínania ma zaujala jedna scéna v akčnom béčku Equilibrium. Muž tam recituje verše W.B.Yatesa "Stúpaj jemne po mojich snoch" a potom ho jeho parťák pre neprípustné citové zaujatie zastrelí. Film Equilibrium je slabý, a preto vám ho nebudem vysvetľovať. Ale táto jedna scéna bola pre mňa ako malé poetické osvietenie. Poézia ma doteraz nikdy príliš neoslovovala, ale tieto verše v tej scéne ma niečím dostali.

A tu sú tie verše v anglickom origináli:
 

HAD I the heavens' embroidered cloths,
Enwrought with golden and silver light,
The blue and the dim and the dark cloths
Of night and light and the half-light,
I would spread the cloths under your feet:
But I, being poor, have only my dreams;
I have spread my dreams under your feet,
Tread softly because you tread on my dreams

W.B. Yeats

A tu je môj skromný preklad (prosím o prípadné opravy):

Keby som mal nebeské vyšívané šaty,
Vytvorené zo zlatého a strieborného svetla,
Modré a zahmlené a tmavé šaty
Z noci a svetla a zo šera,
Rozprestrel by som ich pod tvoje nohy:
Ale kedže som chudobný, mám len svoje sny;
Rozprestrel som svoje sny pod tvoje nohy,
Stúpaj po nich jemne, pretože stúpaš po mojich snoch

Krátka oficiálna informácia o Yaetsovi by mohla znieť asi takto:

Írsky básnik, nositeľ Nobelovej ceny za literatúru (1923). Bol vodcom írskeho národného obrodenia v r. 1890-1920. Básnické zbierky: Veža a Točité schodisko a iné básne sú postavené na tradičnej, často mystickej symbolike. Najvýznamnejšou prózou je symbolická Vízia. Írsky folklór a ústne tradície inšpirovali súbor próz: Keltský súmrak a tiež mnohé z 32 hier, napr. Kňažná Kathleen, Deirdre. Predstavenia týchto hier na scéne dublinského národného divadla, ktoré Yeats založil, mali zásadný význam pre rast írskeho národného vedomia.

S prekvapením som zistil, že dôležitým prameňom pre Yeatsovu tvorbu bol jeho záujem o mystiku. Veril v prameň mystickej inšpirácie a pôsobil v magických skupinách:

Medzitým sa objavila spoločnosť Zlatý úsvit (Golden Dawn) najaktívnejšia a najvplyvnejšia zo všetkých moderných magických skupín, ktorá rozkvitala, až sa za niekoľko rokov rozpadla. Hermetický rád Zlatého úsvitu bol založený v roku 1888 v Londýne. Vodcami Zlatého úsvitu boli Wiliam Robert Woodman (1828 – 1891), ktorý bol najvyšším mágom Societas Rosicruciana in Anglia, lekárom, zednárom a nadšeným obdivovateľom kabaly a Wiliam Wynn Westcoot (1848 – 1925), ktorý bol tiež lekárom a londýnskym obhliadačom mŕtvol, zednárom a členom Teozofickej spoločnosti. Vydal anglickú verziu Sepher Jecirah a knihu o okultnej moci čísiel a stal sa po Woodmanovi najvyšším mágom Societas Rosicruciana in Anglia. Westcott sa najviac zaslúžil o počiatky Zlatého úsvitu avšak onedlho bol zatienený schopnosťami a impozantnou osobnosťou MacGregora Mathersa. Mathers sa narodil v Londýne v roku 1854. Bol zednárom, obdivovateľom keltských dejín a vášnivým stúpencom jakobínov. Strávil skoro polovicu života hĺbaním nad magickými a alchymickými textami v Britskom múzeu a v jednej z parížskych knihovní. V roku 1887 vydal materiál zo spisov Knorra von Rosenrotha pod názvom Rozlúštená kabala. Vydal aj svoju verziu Šalamúnovho kľúča v roku 1889 a preložil niekoľko ďaľších kníh. Priatelil sa s Madam Blavatskou. Práve Mathers sa zaslúžil o najväčší úspech Zlatého úsvitu a to vytvorením logického magického systému, ktorý zahrňoval kabalu, tarot, alchýmiu, astrológiu, numerológiu a zednárske symboly. Vlákna západnej magickej tradície votkal do logického a dôsledného celku. Bol to pozoruhodný intelektuálny výkon a bol príčinou dominantného vplyvu Zlatého úsvitu na pozdejšie okultné skupiny. Mathers napísal rádové rituály a podstatnú časť vzdelávacích príručiek a vypracoval podrobný systém vzťahov medzi vonkajšími vplyvmi a ľudskou psychikou ako magického zrkadla vesmíru. Chrámy rádu boli založené v Bradforde, Edinburgu, Weston- super- Mare a Paríži. V období medzi rokom 1888 a 1896 Zlatý úsvit získal 315 členov z ktorých 119 tvorili ženy. Väčšina členov pochádzala z tradičných stredných vrstiev. Značný počet členov prešiel z Teozofickej spoločnosti. Chrámy boli zakladané aj v Spojených štátoch, ku ktorým patril aj chicagsky chrám zasvätený Thovtovi- Hermovi. Členmi rádu bol napríklad Ayton, ktorý mal alchymické laboratórium, Yeats, Crowley, Waite, Blackwood , Machen, Stoker ( autor Drakuly)... Členovia sa pripravovali na skúšky, zúčastňovali sa impozantných a zložitých rituálov, analyzovali svoju psychiku a potlačovali vzpurné prízraky( nižších duchov, alebo poruchy osobnosti), očisťovali, zvelebovali svoju duchovnú prirodzenosť. Zaoberali sa jasnovidectvom a meditovali nad kartami tarotu a inými symbolmi, ktoré vyvolávali prežitky v astrálnej rovine.... Mathers sa usadil v Paríži v roku 1892, kde založili chrám Zlatého úsvitu, ktorého členom bol aj Papus. Prevádzali zložité rituály na počesť bohyne Isis. Záľuba v teatrálnosti je nevyhnutným charakteristickým znakom mága, rovnako ako túžba po moci. Na konci desaťročia dosiahli osobné roztržky a závisť bod varu. Vznešené Mathersove konanie a slabosť pre Crowleyho, ktorého sa mnohí členovia báli a štítili sa ho, veľkú skupinu zasvätencov odradilo. V roku 1900 sa proti Mathersovi vzbúrili a vylúčili ho z rádu. Neskôr Zlatý úsvit rozštiepili ďalšie nezhody a Mathersovi sa už nikdy nepodarilo nad ním získať kontrolu.

Yeats, ktorému teraz pripadol titul Imperátora, stál niekoľko mesiacov v čele vzbúrenej frakcie. Wiliam Butler Yeats sa narodil v Írsku v roku 1865. Fascinovala ho mágia, mytológia, keltské legendy, folklór a tarot. Ako študent umenia v Dubline sa v osemdesiatych rokoch stal spolu s Georgem Williamom Russellem, mystickým spisovateľom a maliarom, členom Teozofickej spoločnosti a Hermetickej spoločnosti Anny Kingsfordovej. Yeats sa presťahoval do Londýna, opustil teozofistov a v roku 1890 sa stal členom Zlatého úsvitu. Práve vďaka Mathersovi začal s experimentami, ktoré ho doviedli k záveru, že predstavy, ktoré v mysli vyvstávajú, prýštia z hlbšieho zdroja, než je vedomá, alebo podvedomá pamäť.

Artur Edward Waite ovládol londýnsky chrám Zlatého úsvitu v roku 1903. Waite bol viac mystikom ako mágom, čo sa prejavilo aj v tom, že zmenil názov spoločnosti z Hermetického rádu na Svätý rád. Upravil rituály rádu v kresťanskom duchu, egyptských bohov odsunul ako neužitočných a odradzoval od prevádzania mágie. Členmi Svätého rádu Zlatého úsvitu boli napr. spisovateľ Evelin Underhill – autorka kníh o mysticizme, Charles Williams- spisovateľ, avšak rádu sa nedostávalo dostatočnej podpory a Waite ho v roku 1914 rozpustil. Waite ovplyvnil ďalšieho nadšeného obdivovateľa tarotu Paula Fostera Caseho (1884 – 1954), amerického okultistu, ktorý bol vedúcim členom chrámu Thovta- Herma v Chicagu. Niekoľko amerických členov Zlatého úsvitu sa stalo členmi Caseovej školy večnej múdrosti. Táto organizácia sa neskôr premenila na Spoločnosť Staviteľov Adyta (Adytum, čiže najsvätejšia časť chrámu), ktorá vo svojej činnosti pokračovala aj po smrti Caseho s hlavným stanom v Los Angeles. V tej dobe však západný svet s údivom, nepochopením a dávkou strachu prihliadal kariére najnevídanejšieho mága dvadsiateho storočia Aleistera Crowleyho.


( Výňatok z knihy Dějiny magie – Richard Cavendish), preklad Chaven, zdroj: http://opatstvi.magick.cz/index.php?id=42&co=celej

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

TECH

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.


Už ste čítali?