Príčin tohto stavu je viacero.
Dopravné spoločnosti sú pod tlakom zmluvných pokút nútené dodržiavať termíny. Preto niektoré dokonca radšej preplatia svojim vodičom pokuty za rýchlosť, ako by riskovali oveľa vyššie pokuty za neskoré dodanie tovaru.
Konkurencia medzi dopravnými spoločnosťami je krutá. A preto šetria náklady všade. Šetrí sa na všetkom a niektorí jazdia na ojazdených pneumatikách so zodratým dezénom. Zimné pnematiky u kamiónov sú komplikovanou témou, dobre to popísal tento článok .
A rozvoj ekonomiky a priemyslu v Strednej Európe je príčinou toho, že kamiónov jazdí stále viac a viac.
Čo sa s tým dá robiť ?
Dá sa pôsobiť preventívne. Polícia môže viac kontrolovať rýchlosť kamionistov, dezén pneumatík a v zime aj to, či majú reťaze. Policajti môžu operatívne odkloňovať kamionóvu dopravu podľa počasia a situácie na cestách. Polícia to aj robí, otázne je či dostatočne.
Existuje aj druhý spôsob, doteraz nevyužitý. Mohli by sa zaviesť špeciálne pokuty pre kamióny a nákladné autá, ktoré zapríčinia vlastnou vinou zablokovanie ciest a nehody. Teraz to tu nechcem dajako do podrobností rozoberať a navrhovať. Ide o to, aby dopravné spoločnosti mali ekonomický záujem na tom, aby kamióny jazdili bezpečne.