reklama

Blogeri a kritika

Momentálne čítam knihu Isaaca Asimova (americký autor scifi) "Sbohem Země". Časť knihy je venovaná písaniu. Pobavil som sa okrem iného aj na kapitole "Kritika". Asimov uvádza, že sa počas svojej dlhej praxe stretol s dvoma druhmi spisovateľov vo vzťahu ku kritike.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Prvý druh je spisovateľ, ktorému veľmi krváca srdce pri každej negatívnej kritike a dáva verejne najavo nevôľu voči svojim kritikom.

Druhý druh je spisovateľ, ktorému veľmi krváca srdce pri každej negatívnej kritike a ktorý utajuje, ako ho to zasiahlo.

Celkom ma pobavilo a ukľudnilo to, že podľa Asimova krváca pri kritike srdce všetkým spisovateľom. A ako sa s tým má spisovateľ vyrovnať ?

Asimov píše, že vo svojich začiatkoch vykopal s kritikmi bojovú sekeru a bojoval s nimi. Aj v našich končinách sa nájdu bojovní tvorcovia. Asi najznámejší je Menzel, ktorý prefackal na verejnosti jedného kritika. Známou bojovníčkou je aj Deana Horvátová, Jakubiskova manželka. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Asimov však ďalej píše, že po čase mu došlo, že všetka snaha v tomto smere sa nakoniec vždy obrátila proti nemu. Preto to vzdal a akurát sa občas snažil uviesť niektoré zjavne prekrútené fakty na pravú mieru. Ale nikdy už na kritikov neútočil.

Ako sa s tým teda vyrovnať ? Dôležité je vedieť, že reakcia na kritiku je emocionálna a preto sa s ňou najlepšie vyrovnávajú ľudia, u ktorých má rozum posledné slovo. Tak to bolo u Asimova a takisto je to aj u mňa. Na druhej strane sú autori, ktorí sú veľmi emocionálne založení. Ich diela sú samozrejme v prvom rade o emóciach. Takýmto tvorcom veľmi, ale naozaj veľmi krváca srdce pri každej kritike. A preto je pre nich ťažké pustiť to z hlavy a pozrieť sa znovu do svetlej budúcnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Krvácajúce srdce riešili v poslednej dobe dvaja vynikajúci blogeri, Mária Lazárová a Vladimír Schwandtner vo svojich článkoch keby bol Frank Sinatra blogerom... a Na vine som ja a moja naivita . Mária reagovala na kritiku v duchu: je to moja vec, ako píšem a číta to ten komu sa to páči. To je ten správny prístup. Vlado čelil oveľa tvrdšej kritike a vzdal to. Naozaj úprimne dúfam, že si to rozmyslí. Kritike sa nedá vyhnúť. Hlavne nie, keď je niekto úspešný. Bola by veľká škoda, keby tento blog prišiel o Vladove články. A nielen to. Vlado je pre mňa vzorom v tom, že pokiaľ má človek silnú vôľu, môže toho veľa dokázať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Situáciu tiež zaujímavo popísala vo svojom článku Ako zabiť blogera aj Jolana Čuláková.

Peter Hlavačka

Peter Hlavačka

Bloger 
  • Počet článkov:  57
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Niekdy píšem vážne, niekedy sa snažím byť vtipný. Občas provokujem a následne si prečítam diskusiu, kde ma virtuálne prefackajú. Dôležité je, že ma baví písať a čitateľov nenudím. Zoznam autorových rubrík:  Náboženstvo úplne inakMyslím to úplne vážneBlogocentrizmusEgocentrizmusHudobný krúžokPopularizácia vedyInvestovanie / EkonomikaSrandičky/ Fikcie / FicovinySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu