reklama

V akých situáciach je pes nebezpečný

Veľakrát som čítal návody, ako sa vyhnúť, prípadne ako reagovať na útoky medveďa. Žiadny takýto článok ohľadne útokov psov som nikdy nečítal. A tak som ho napísal sám :) Tento článok je určený hlavne tým, ktorí psov nemajú. Psíčkari by mali tieto veci ovládať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (33)

Občas sa v médiach objavia správy o útokoch psov na ľudí. Asi najviac pozornosti a emócií vzbudia správy o usmrtených deťoch. Často sa potom začne diskusia na tému, ktoré druhy psov sú nebezpečné. To vždy vyvolá mohutnú protireakciu psíčkárov. V diskusii sa potom často zjavujú názory ako napríklad tento:"Môj milovaný pitbul Sunny je slniečko našej rodiny, je veľmi poslušný, rád sa hrá s deťmi, spolu spávame v mojej posteli (manžel sa odsťahoval na gauč) a on by určite nikdy nikomu neublížil." alebo "Ročne zomrie xy viac detí pri autonehodách, ako pri útokoch psov (a preto z toho netreba robiť také haló)".
Psa som nikdy nemal, ale mám určité praktické skúsenosti s útokmi psov, a niektoré veci ohľadne tejto témy som si naštudoval. Myslím si, že hlavnou príčinou útokov psov nie je chov "agresívnych bojových psov". Sú za tým hlavne ich nezodpovední majitelia a pravdepodobnosť útoku sa prudko zvyšuje v určitých situáciach. Celkovo je veľmi nízka pravdepodobnosť toho, že pes niekoho usmrtí, ale znalosti o rizikových situáciach môžu zachrániť životy.
Lovecký inštinkt
V Bratislave som sa len niekoľkokrát pokúsil zabehať si na verejných priestranstvách. Od ďalších pokusov ma odradilo to, že dva razy ma skoro pokúsali psy. V jednom prípade to naozaj nebola sranda, pretože sa na dunajskom nábreží za mňou rozbehli dva velké psy a ich majiteľ v diaľke na nich len bezmocne kričal. Zachránilo ma len to, že som prestal bežať a nehýbal som sa.
Až neskôr som zistil, že u psov všetko bežiace okolo prebudí lovecký inštinkt. Najlepším riešením je preto prestať bežať a nehýbať sa. Ale túto radu sotva budú schopné aplikovať malé deti. Keď vidia útočiaceho psa, zľaknú sa a utekajú ďalej. Vyhecovaný pes potom lov "dokončí". Aj preto sú občas obeťou útoku malé deti behajúce na ihrisku alebo v parku kde sú voľne pustené psy. Nestalo by sa to v prípade keby pes majiteľa poslúchal, mal náhubok alebo bol na vôdzke, ale často je realita iná.
Strážny pes
Strážne psy sú najčastejšie na ohradenom pozemku alebo na reťazi. Nestáva sa to často, ale môžu prekonať ohradu, alebo sa odtrhnúť z reťaze a zaútočiť na ľudí. Deti niekedy môžu preliezť cez plot na pozemok strážený psom a za takúto chybu môžu draho zaplatiť.
Najčastejšie však nie sú obeťami útokov strážnych psov cudzí ľudia alebo zlodeji, ale priamo majitelia psov, ich rodina alebo priatelia. Niekedy sa stane, že milovaný pes zraní alebo zabije majiteľovo malé dieťa. Príčinou môžu byť drobnosti. Dieťa môže brať psovi jeho obľúbenú hračku alebo jeho žrádlo. Niekedy pes zabije aj kojencov. V takýchto prípadoch to najčastejšie súvisí s postavením v hierarchii svorky.
Boj o postavenie v hierarchii svorky
Psy majú vrodený inštinkt pre život v svorke. V každej svorke existuje alfa samec a/alebo alfa samica. Ten vládne svorke a určuje, čo sa bude robiť a ako. Vzťah človek - pes je najčastejšie založený na tom, že človek predstavuje alfa samca a pes je podriadený člen svorky, ktorý poslúcha. Dominantne založený psy sa však môžu pokúšať o prevzanie vodcovstva a zaútočia na majiteľa. V tomto prípade musí človek dať psovi dôrazne najavo, kto je pánom. O tom, ako to psovi dať najavo, vedú psíčkari siahodlhé debaty bez jasného výsledku. Dokonca sa už začínajú objavovať "psí psychológovia", ktorí pomáhajú pri takýchto problémoch. Jeden z týchto psychológov napríklad v takejto situácii aplikuje zhodenie psa na chrbát a dôrazné pokúsanie ňufáku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zaujímavé linky k tejto téme a krátke perličky z nich:
http://erbak.com/PES/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=41&postdays=0&postorder=asc&start=15
S láskou ke psům jsme se - já i moje sestra - narodily...
V šesti letech mě pokousal sousedovic Slovenský čůvač (v obličeji mám čtyřicet stehů..) Ale moji lásku ke psům to v žádném případě nemohlo ohrozit .Začala jsem se víc zajímat o chování a celkovou socializaci ,,psovitých,,...........přečetla jsem hromadu knih - i tak se považuji spíše za laika teoretika s malilinkatou vědomostní základnou.
http://erbak.com/PES/modules.php?name=News&file=article&sid=1
Znalec psích duší otevřeně přiznává, že měl i několikrát namále. Nerad vzpomíná například na novofoundlandského psa, kterému se podařilo - jako jedinému - dostat ho na lopatky. "Vůdce smečky" potrhal tak, že chirurgové v nemocnici měli dvě hodiny práce se šitím několika hlubokých ran. Jen mezi zápěstím a loktem napočítali víc než padesát kousanců. Pak to byl rotweiler Ogar, který mu naštípnul prst. Šílený byl i kavkazský pastevecký pes Ascot nebo pětaosmdesátikilová tibetská doga, která vybourala zárubně i dveře od místnosti, ve které se musel Desenský schovat.
http://www.psycholog-psu.com/

Peter Hlavačka

Peter Hlavačka

Bloger 
  • Počet článkov:  57
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Niekdy píšem vážne, niekedy sa snažím byť vtipný. Občas provokujem a následne si prečítam diskusiu, kde ma virtuálne prefackajú. Dôležité je, že ma baví písať a čitateľov nenudím. Zoznam autorových rubrík:  Náboženstvo úplne inakMyslím to úplne vážneBlogocentrizmusEgocentrizmusHudobný krúžokPopularizácia vedyInvestovanie / EkonomikaSrandičky/ Fikcie / FicovinySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu